Narrow your search
Listing 1 - 10 of 450 << page
of 45
>>
Sort by

Book
Het neusgatenperspectief
Author:
ISBN: 9064451133 Year: 1999 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op vakantie in Afrika kreeg Paul Antipoff last van nekpijn, misselijkheid en koorts.'s Avonds ging hij slapen en 's morgens kon hij niet meer op zijn benen staan. En een dag later was hij totaal verlamd. Door de opstijgende verlamming viel zijn ademhaling uit en geraakte hij in een subcomateuze toestand en werd ijlings naar België gerepatrieerd. tien dagenlater ontwaakte hij in een Brussels ziekenhuis. Hij kon zich niet meer verroeren, niet mer spreken, niet meer ademen. Een onbekend virus had hem geveld. Een paar jaar na het begin van zijn ziekte bogon de auteur methet neerschrijven van zijn emoties en ervaringen, louter voor zichzelf. En dan begon het idee te groeien ooit een boek uit te geven over dat gevecht met zichzelf, zijn omgeving en de medische wereld. Want hoe moet je verder leven in een dergelijke vreemde toestand?


Book
Vastgelopen : nieuwe mogelijkheden in de begeleiding van geestelijk gehandicapten met ernstige gedragsproblemen.
Author:
ISBN: 902441217X Year: 1991 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Net als ieder ander mens kunnen geestelijk gehandicapten langdurig in de put raken. En net als ieder ander mens hebben zij ook behoefte aan begrip en bescherming. Ze kunnen vastlopen en komen dan in een isolement te staan. Hun opvoeders en begeleiders dreigen ook in dat isolement te raken.Onzekerheid, angst, zelfverwonding, agressie, dwanghandelingen, terugtrekken, stel of ruziën; deze gedragswijzen dagen uit tot het toepassen van nieuwe mogelijkheden in de begeleiding van geestelijk gehandicapten met ernstig probleemgedrag. Nieuwe mogelijkheden die de gehandicapte op weg helpt om tot een groter gevoel van vertrouwen te komen in anderen én in zichzelf.Vastgelopen is een eigentijds boek. Duidelijke voorbeelden maken het voor iedereen toegankelijk. De theorie wordt tastbaar. Het is bedoeld als herkenning, handvat, inleiding of opstapje naar een beter begrip.Drs. Jacques Heijkoop studeerde ontwikkelingspsychologie aan de Rijks Universiteit Utrecht. Hij is zelfstandig gevestigd ad viseur voor instellingen en organisaties in de gezondheidszorg en jeugdhulpverlening, niet alleen in Nederland maar ook in België en in een aantal Scandinavische landen. Hij publiceert regelmatig in vaktijdschriften in binnen- en buitenland.


Book
Neen
Authors: --- ---
ISBN: 9789460793646 Year: 2017 Publisher: Dendermonde Het Punt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een jonge vrouw woont samen met haar zus. Die heet 'Neen', of zo noemt men haar toch. Neen is verstandelijk beperkt en kampt met psychiatrische problemen. Volgens de lijnen van een vaste routine leven de beide zussen al 35 jaar lang samen. Maar dan trekken de nieuwe buren in het huis aan de overkant in. De gekende paden lopen dood en Neen verdwaalt in de doolhof van haar gevoelens. De jonge vrouw ervaart dat de grenzen van haar zorg worden uitgedaagd en dat het niet lukt als je er alleen voorstaat.


Book
Bijzonder heden
Authors: --- ---
ISBN: 9058561240 Year: 2003 Publisher: Oostkamp Stichting Kunstboek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Basisboek handicap en samenleving
Author:
ISBN: 9035218310 Year: 1997 Publisher: Utrecht Tijdstroom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Casus in kaart gebracht : een methode voor het analyseren van complexe gedragsproblemen : met casuïstiek uit de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking
Author:
ISBN: 9080772690 Year: 2004 Publisher: Utrecht Agiel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie met ernstige en complexe gedragsproblemen te maken krijgt, wordt gemakkelijk overweldigd door de talrijke zaken die een rol spelen. Het kan dan aantrekkelijk lijken om te zoeken naar vereenvoudiging: via een diagnose die de kern van de zaak weergeeft. In deze studie wordt hier niet voor gekozen. Integendeel: er wordt een methode gepresenteerd die erop gericht is om zovéél mogelijk aspecten - en hun onderlinge relaties - in beeld te brengen. Kenmerken van de methode: * Aan de hand van reeds bekende gegevens wordt een eerste theorie van de casus opgesteld. * In een reeks besprekingen met betrokkenen volgt uitbreiding en verdieping. * Doordat de vele aspecten in hun onderlinge samenhang in kaart worden gebracht, blijft de casus hanteerbaar: het omgaan met complexiteit blijkt verrassend eenvoudig! * De aspecten worden onderzocht op ingangen ter verbetering van de probleemsituatie. * Er is ruime aandacht voor de verschillende manieren waarop men de opgestelde theorie van de casus kan verantwoorden. * Een apart hoofdstuk is gewijd aan de bedreigde kwaliteit van bestaan. De studie wordt toegelicht met voorbeelden op het grensvlak van psychiatrie en de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. De methode is ook toepasbaar binnen andere werkvelden waar men met complexe gedragsproblemen te maken heeft. De methode is in de eerste plaats geschreven voor degenen die een actieve rol hebben bij het onderzoek en de behandeling van gedragsproblemen - of zich daar via studie op voorbereiden: (aankomend) gedragsdeskundigen, psychiaters, maatschappelijk werkenden, HBO-V'ers en leerkrachten speciaal onderwijs. Maar ook voor anderen, die zijdelings of incidenteel bij gedragsproblemen betrokken raken, kan het boek verhelderend zijn - dat geldt niet in de laatste plaats voor betrokken managers.


Book
De ziel van het werk. : Aandacht voor levensvragen van cliënten van Sociaal Pedagogische Diensten: een werkboek.
Author:
ISBN: 9055730564 Year: 1999 Publisher: Best Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Werken met een arbeidshandicap. : gids voor werkgevers.
Authors: --- ---
ISBN: 9789044133226 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het tewerkstellen van een medewerker met een arbeidshandicap doet heel wat vragen rijzen. Wat is de meerwaarde voor een organisatie? Wat kan een werkgever doen? Wat valt er te verwachten van een werknemer met een arbeidshandicap? Waar is ondersteuning te vinden?Op deze en vele andere vragen geeft deze praktische gids een antwoord. Hij maakt de werkgever wegwijs in het tewerkstellen van een werknemer met een arbeidshandicap, van de vacature tot en met de uitvoering van de job. Bovendien informeert het boek over subsidies voor werknemers met een arbeidshandicap, speciale vervoersmogelijkheden enz. Ook worden zes tewerkstellingsprincipes nauwkeurig uitgewerkt. Tot slot volgen een overzicht van expertorganisaties die extra ondersteuning bieden en een checklist voor het uitschrijven van een duidelijke vacature.Het boek wil bijdragen tot een divers personeelsbestand, waarbij ook werknemers met een arbeidshandicap kunnen aantonen dat ze een meerwaarde zijn voor organisaties, instellingen, bedrijven.


Book
Occupational therapy and mental health.
Authors: --- ---
ISBN: 9780443100277 Year: 2008 Publisher: Edinburgh Churchill Livingstone

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The book is a comprehensive textbook for occupational therapy students and occupational therapists working in the field of mental health. It presents different theories and approaches used, outlines the occupational therapy process, discusses the context of practice, and describes a wide range of techniques used by occupational therapists. These include physical activity, cognitive approaches, group work, creative activities, play and life skills. The book covers all areas of practice in the field, including mental health promotion, acute psychiatry, community work, severe and enduring mental illness, working with older people, child and adolescent mental health, forensic occupational therapy, substance misuse and working with people on the margins of society. The theory chapters are written by occupational therapists who are recognised experts in their fields and the applied chapters are written by practitioners. an innovation in this edition is the inclusion of commentaries by service Users on some of the chapters. The fourth edition has been extensively revised and updated. The new structure reflects changes in service delivery and includes sections on philosophy and theory base, the occupational therapy process, ensuring quality, the context of occupational therapy, occupations, and client groups. Important new areas that are now covered include mental health promotion, evidence-based practice, community development, and continuing professional development. Table of Contents Foreword by Haneke van Bruggen Preface Section 1 - Philosophy and theory base Chapter 1 - A short history of occupational therapy in psychiatry (Catherine F. Paterson) Chapter 2 - Occupational perspectives on mental health and well-being (Sheena E.E. Blair, Clephane A. Hume, Jennifer Creek) Chapter 3 - The knowledge base of occupational therapy (Jennifer Creek) - Service user commentary Section 2 - The occupational therapy process Chapter 4 - Approaches to practice (Jennifer Creek) - Service user Commentary Chapter 5 - Assessment and outcome measurement (Jennifer Creek and Alison Bullock) Chapter 6 - Planning and implementation (Jennifer Creek and Alison Bullock) Chapter 7 - Record keeping (Mary Booth) Section 3 - Ensuring quality Chapter 8 - Clinical governance and clinical audit (Clare Beighton) Chapter 9 - Management (Lynne Barr) Chapter 10 - Research, evidence-based practice and professional effectiveness (Irene Ilott) - Service user commentary Section 4 - The context of occupational therapy Chapter 11 - Ethics (Jenny Butler, Jennifer Creek) Chapter 12 - Roles and settings (Cathy Ormston) Chapter 13 - the developing student practitioner (Marion Martin and Sue Wheatley) Chapter 14 - Working in a transcultural context (Kee Hean Lim) Section 5 - Occupations Chapter 15 - Mental health and physical activity: enabling participation (Fiona Cole) Chapter 16 - Cognition and cognitive based approaches in occupational therapy (Edward A.S.Duncan) Chapter 17 - Client centred groups ( Marilyn B. Cole) Chapter 18 - Creative activities (Jennifer Creek) Chapter 19 - Play (Deborah Hutton) Chapter 20 - Life skills (Mary Roberts) Section 6 - Client groups Chapter 21 - Loss and grief (Clephane A. Hume) Chapter 22 - Acute psychiatry (Robert Hawkes, Valerie Johnstone, Lynn Yarwood) Chapter 23 - Approaches to severe and enduring mental illness (Simon Hughes) Chapter 24 - Older people (Jackie Pool) Chapter 25 - Child and adolescent mental health services (Lesley Lougher, Deborah Hutton, Donna Guest, Alan Evans) Chapter 26 - Learning disabilities (Anne Fleming) Chapter 27 - Community mental health (Jon Fieldhouse) Chapter 28 - Forensic occupational therapy (Edward A.S. Duncan) Chapter 29 - Substance misuse (Jenny Lancaster and John Chacksfield) Chapter 30 - Working with people on the margins (Nick Pollard, Frank Kronenberg) Glossary Index


Book
Leven met een gehandicapte broer of zus : een nog weinig betreden probleemgebied
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9068120085 Year: 1984 Publisher: Antwerpen R-Editions

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 450 << page
of 45
>>
Sort by